hun førte ham ud på den store terasse, der så mod syd, og efterlod ham midt under solsejlet på en smuk mosaik i gulvet, der forestillede sydlandske skibe i kamp mod dæmoner fra dybet. Kvinden, der kaldet sig Ira, gik videre frem og tog et skridt op og satte sig til rette i en af tre høje stole som havde ryggen mod vest og den nedgående sol. De to andre troner var allerede besat, den i midten af en anden kvinder og den yderst til højre af en gammel mand.
Havende fået fortræde for disse noble folk rettede Rowannio sig op, da han ville gøre det bedste indtryk og med klar stemme præsenterede han sig selv
"Zir og Zarzaer, de Trettens Velsignelse, de 33´s beskyttelse og ære til huset ånder og forfædrenes sjæle. mit navn er Rowannio af Zintamanas, rejsende sværd, soldat, kriger fra Slaget i Midten, hædret af Zir Neruta og belønnet af Zarza Harbonna-
her står jeg foran jer med en bøn om arbejde, en mulighed for at hjælpe med at læge landet og mig selv, at falde til ro, yde og modtage beskyttelse samt tjene De Himmelske, som har ført mig sikkert gennem livet til hvor jeg er nu.... dette er min bøn"
han løftede blikket og i det øjeblik gik solen ned bag bjergene og han så klart de tre skikkelser. kvinden i midten var smuk, ung men med vise øjne iblandet sorg. Håret var langt og sort og samlet med en smykkeopsats i elfenben, perler, safran-farvede sten og guld. Kjolen var hvid og gik til fødderne og de mange lag syntes typisk for en person der frøs selv på en solrig sommerdag. Men der var ingen kulde omkring hende, istedet næsten et gyldent varmt lys, og hendes smil kærligt og opmuntrende.
Den anden kvinde var gammel, det såes nu i solens lys, men hun var også smuk. Men hendes skønhed var mere kvindelig, som en skøge, dragende og forførerisk.... ellers som månen i forhold til solen. Hendes har var sat op og hun bar en paryk med smykker samt sminke i koral, rødt og hvidt. Kjolen var let og afslørede flere steder lange hvide ar der dansede på hendes hud som lyse skolopendere eller blomsterranker. Hendes smil var consumerende og æggende.
Gamlingen falmede ved siden af de to, på samme måde som en busk uden blomster ville gøre det ved siden af roser fra Vastera eller jasminer fra Gula. Men hans øjne var som to dybe klare stjerner højt på nattehimmelen, og Rowannio følte en dyb ro og trykhed da han så ind i dem. Mandens klædning var enkel, en ghiton i sort og blåt, en enkel bred halskæde i sølv og i hans hænder lå et septer langt som en arm, gjort i lyst træ og jern og hovedet var formet som en oval disk i hvidt keramik eller horn. alt dette drak han hastigt ind mens han talte og i den korte tavshed efter, og så rejste kvinden sig i midten og vente en håndflade frem mod ham og en mod jorden
" Rowannio, søn af vejstøvet, agerjorden, jernets, blodets og ildens ven! mit navn er Zarza Pavanna Pavu, Fruen i huset, herskerinde over alle Pavannuerne og jorderne fra vejen til bjerget og vejen mod syd. Dette på min venstre side er Zarza Ira evig ven af huset og blodet, Moder til Guldnæven, og betvinger af Duhitarer mens min ven her på højre siden er Magi Jasparis, søn af den gamle verden, illuminasi, mester Valgurie og folkets beskytter. såfremt du stadig ønsker det efter at du nu ved hvem og hvad vi er, skal jeg tage dig i tjeneste og dit liv vil blive som aldrig før. Her vil du kunne finde al slags lise for kroppen og sjælen, dine dage vil blive en vandring under solen og månen gennem haver, lunde og rum der gennem på skatte som bøger, musik og våben. Men fra tid til anden vil verden kalde, og du vil forlade stedet her for at gøre vores bud; hjælpe en landsby med en opsætsig ånd, aflægge en grisk magistrat et visit eller stoppe en rejsende valgurie på vejen og overbevise ham om at hans betalte opgave er en dårlig ide og at det vil de næste mange også være....hvorledes byder dit hjerte dig at svare?"
"Jeg vil få brug for et sværd......!"
(Rowannio den Trehovede Hund // år 5-34 efter Gulas tidregning, den hvide hunds måned)
Thursday, November 13, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
8 comments:
Da rowannio vendte tilbage til sit kammer, beruset efter sit møde med disse noble og mægtige folk, var han nær snublet over en forkrøblet skikkelse der krøb frem langs væggen med et risknippe, mens hajn fejede gangen. Den lemlæstede skikkelse havde muligvis en gang været en stolt kriger, men det var næsten umuligt at se nu. Hans ben var blevet brækket flere steder, fødderne manglede, så han måtte trække sig frem med sine forbrændte hænder. Ansigtets ene side lignede nærmest en dryppende kærte, hvor flere lag af smeltet hud var løbet ned og havde lukket munden helt til. Kun en halvkvalt kvækken undslap krøblingens læber. Havde Rowannio taget sig tid til at lytte efter ville han have hørt den ødelagte mand gurgle sit navn igen og igen: "Arooomiir ... Sassssan'es...Arooomiir!"
...nå så der er retten guder nu? Og de taler om de 33. Hmmm ...
-sarbian
Hvem fanden har skrevet den første tekst? Den om Aromir.
Hvordan kan det lade sig gøre når han fem år tidligere blev henrettet på Citadellet for at have voldtaget en adelsfrue, og oven i købet en fra den husstand han tjente...Det måte skyldes hans fordrukkenhed. Sådan lød det i hvert fald under anklageskriftet og eftersom, der ikke var nogen, der kunne tale Aromirs sag, var det sådan fremlægningen blev.
Det virkede under hele retsagen, som om Provinsholderens ord og dom var forskrevet. Han så flere gange ned på Weldor, som for at verificere at hans ord var valgt rigtigt. Under alle omstændigheder fik den fordrukne kaptajn hovedet hugget af og der var ingen til stede til at kræve liget eller græde hans bortgang; ingen tegn på at han havde berørt nogen i sit fortumlede liv...Kun en sætning blev sagt over hans gravlæggelse. Det var Weldor selv, manden hvis kone han havde voltaget og ordene lød: Der ligger du, som du har redt, Kaptajn". Det sidste ord sagt med væmmelse...
Weldor
...Og for lige ta vende tilbage til historien. er det min kniv, som er blevet smedet om til en disk? I en stav? Hvad sker der?
En ekstra bemærkning må være: At hvis min moder, en genoplivet undead, kan frælse sig selv så mirakuløst fra Duhitarenes indvirkning, hvis,d er er frelse for en som min mor? Det gør jo Artia til en engel, som sagtens kunne være frelst uden at hun behøvede at skulle dø: Det gør jo de fleste Menakshier til blot vilfarne børn, der skal hjælpes tilbage på den rette vej...og det gør Elias til en morder.
Weldor
det var mig der foregreb Aromirs lovende fremtid i Parwannas tjeneste!
-Sarbian
Sjov læsning ud i spådom, hån og fordømmelse fra en Nadulla bastard der uden at blinke bruger personerne omkring sig, blot for at tillægge sig hver og en af de 5 aspekter - Den der stirrer dybt i afgrunden risikerer at afgrunden en dag stirrer tilbage...
og fra en falden og genrejst højbåren der har tusinders uskyldiges blod på sine hænder, duelleret med Avetar'er, nedkæmpet argonauter og fløjet på himlen i uhellige bobler - Selvsamme krigsmand der to gange har vist at han ikke var mand nok til at leve op til kvinderne i hans liv.
Lad os nu se om der er den samme nedladenhad fra de to herrer når vi står i Ambutris, og det går hedt for sig. Vi har en mission. Lad os koncentrere os om den. Navlekikkeriet og mudderkastningen kan vi tage når vi er sejrsrige tilbage i Gula - eller Kolkis.
/Aromir
Aromir; det bliver ikke mudderkastning, men en stening du står overfor. Du kan aldrig bagetalisere hvad du har gjort og en dag må regningen gøres op.
Weldor har ganske simplet haft vigtigere ting at se til end at holde sine kvinder tilfredse...der er en verden derude, som har brug for forandring og Weldor er en af de få, der tør tage hånd om problemerne; Guldhånd vel at mærke. Og for det skal jeg straffes med utroskab? lad blot Weldor lide den tort hvis det betyder at mange andre får et bedre liv. Men det vil stadig være dumt som en Duhithar at vifte ham for øjnene med den ydmygelse. Rigtigt dumt...og dødsens farligt.
Weldor
Weldor, kære Weldor. Lad os bare sige det sådan, at trusler om stening (og det der er værre) nok ikke skal falde når en galning står til at kaste et spyd mod din ryg.
Og hvis du ikke har i sinde at opfylde ægteskabsbuddet, hvorfor så i første omgang overhovedet lade sig gifte? Det kan vel kun være for egen vindings skyld. Jeg er ikke sikker på Guderne ser med milde øjne på den slags udfoldelser, og brud på de hellige løfter, der er verificeret af selveste Guderne...
Lad os se fremad og koncentrere os om den forestående mission. Senere kan vi snakke om stening eller andre belønninger når missionen er slået fejl eller overstået med succes.
/Aromir, kaptajn af Bereros(!)
Post a Comment