Således er gruppen også på vej mod kamplegene med en dyster viden om, at de forsøger at deltage i en kappestrid med gamle og dæmoniske kræfter.
Fra tyven Amdurat lærde de lidt mere, inden han blev skubbet ud på de brusende bølger i træsarkofagen. Han, som havde forsøgt at give Metulla det sorte kys, var gennem Etigoyen i købmanden Krysos's tjeneste. Han forgav ikke at vide meget, men afslørede dog , at ingen ringere end Kalkas havde forsøgt at købe hans tjenester, og at en tredje part også stod på spring for at vinde prisen i kamplegene, sneheksen fra nord, der kalder sig Tushpa.
Men hvad er så præmien de kæmper om? Et gyldent hus, der for hvert leje er blevet større og større. Et gyldent hus, der efter sigende er så stort inden i, at nogle har forvildet sig ind i det, og aldrig fundet ud igen. Inde i dette gyldne hus er der eftersigende gemt en nøgle. En nøgle til ufattelig magt og viden.
Gruppen forsøger at fokusere på, hvilke evner de har til at vinde sejre i kamplegene, og dermed øge chancen i Kamplegene. I Paponias's karavane er det ellers ikke nemt for dem at finde venner og læremestre. Roja er dog blevet lovet undervisning i nævekamp, og gør hurtige fremskridt. Derimod føler Udelvik sin position ret truet, da en anden, lettere og tyndere rytter er blevet udset til at ride på Askeprins. Ved Darlos hjælp bliver der arrangeret et væddeløb, hvor Udelvik desperat forsøger at vise sit værd. Men den lange fravær fra gråhjorten har sat sine spor og Udelvik må spise nederlagets bitre frugt. Det mindsker dog ikke hans venners opbakning, og der bliver investeret i en anden gråhjort, så han kan få trænet sine rytterevner op igen. En sadel bliver konstrueret, og kort før ankomsten til Visguda udfordres den udvalgte rytter igen. Denne gng føles sejren indenfor rækkevidde, men ak nej, Askeprins mærker tydeligt Udelviks nervøsitet og er næsten demonstrativt langsom på det sidste stykke. Darlo prøver dog at redde æren og anklager staldmesteren og rytteren for falskspil, da han mener at se rytteren smøre noget under mulen på askesprins. Sagen er dog måske mere, at de forstår at øge deres chancer for at vinde løbet. Hvilket vi også burde have gjort. Og hvilket vi også kommer til at gøre. For det næste træk blev, at skaffe rytteren ad vejen. Vi ønskede ikke at gøre nogen skade på ham, men ved en kombination af Rojas verbale trusler, og Largus evner udmøntet på en kylling 'overtalte' vi ham til at drage væk, med en håndfuld sølvmønter og den anden gråhjort.
Den mystiske forsvinden vinder os ikke nye venner blandt Paponias's folk, så nu må vi blot lade vores evner tale deres tydelig sprog.
3 comments:
Ved godt at Udelvik ikke regner Roja for andet end en dum kriger, men det var altså Roja, der fik arrangeret væddemål om kappestrid, blot for at Udelvik kunne, om ikke andet, ride en tur på Askeprins. Det var Roja, der pansatte et guldsmykke , han med livet som indsats, havde raget ud af klørrene på Yilkes og hans demon, for at Udelvik kunne øve sig på endnu en gråhjort, med det for øje at han måske kunne vinde en dyst og måske kunne blive et alternativ til knægten, der var udset, som rytter.
Roja har ikke længere tal på de mange ofre han har måtte lægge for fødderne af den lille gruppe udflyttere fra Solaveg, men sådan e rdet jo, at være beskytter.
Roja
snup en tudekiks Roja
Endnu engang en magtdemonstration af format fra den unge heksesøn Largu. Tushpa og Kalkas (og hvad de nu alle sammen hedder) gør klogt i at vogte sig; Man skulle jo nødig komme til at stå i vejen for Largu, ellers kan man jo risikere at ende som den stakkels uforvarende kylling, der nu ligger vendt på vrangen på en klippeskråning.
/pv
Post a Comment