Sunday, April 25, 2010

Spil

Her er lidt at tænke over i lyset af de sidste par spilganges katastrofale følger.

Spil med

Hvis der er en mulighed for at inddrage npcére og tale/snyde/lokke/spørger dem, er det en god ide, i stedet for at lade historien afgøres af heldige eller uheldige terningslag. Eks Largu overfor de fastfrosne vagter eller de tilbedende tjenestefolk. Udelvik overfor Alkymisten: nok snak, jeg angriber ham sku.

Vi husker alle Jacobs tidligere Paladin på klippesiden, der tavst lod sig blaste af ikke bare en, ikke to, men tre fireballs før han faldt til jorden.

Intet er ment som en kritik af nogen blot en påmindelse om at de gange det er gået galt er når vi ikke har spillet rollespil, men har spillet regelspil. Desuden er historien sjovere når vi snakker med folk, både når vi gør det godt men også, måske især, når vi dummer os, som Roja gjorde det overfor Parponias.

Stop vores ævl.

Forrige spilgang var katastrofalt fyldt med snik snak og conspiricy thought. Vi må være bedre til at se på det vi rent faktisk ved og ikke gisne og gætte så meget om det vi ikke kan have nogen forudsætning for at vide. Vi brugte to timers spiltid på at planlægge hvad vi ville sige i tilfælde af at den og den teori nu viste sig at være rigtig. Havde det ikke været for Largu/Soham sad vi sikkert stadig og drøftede hvad vi skulle gøre.

Vi skal selvfølgelig ikke handle overilet, men den tunge planlægning er til snigmordet på Kalkas i hans eget slot ikke til forstædernes småbebyggelser. Jeg syntes vi skal til at handle mere i tråd med vores figurers personlighed i stedet for, som jeg har for vane, at prøve at helgardere sig med planer og teorier.

Magi og Spil

Som udgangspunkt syntes jeg at alt skal ske indne for spillet. Hvis vi skal finde ud af noget skal det være gennem handling og samtaler med NPCére. Jeg ser nu at spillet for alle bliver bedre hvis Soham i ny og næ trækker en udenfor og siger lidt om ” nej det kan du altså ikke” og ”Ville det ikke være federe hvis du...” Den slags vejledning, især når det handler om magi, gør historien langt bedre for alle. Soham har en klar plan om verdenen og dens magi. Det tog os lang tid i sidste kampagne at få styr på det og vi er næsten ved at være der i denne her.

Da Lagu fik lidt underhånds info om stolen, syntes jeg egentlig at det var forkert, men det viste sig at være det rigtige. I fremtiden syntes jeg de små bemærkninger og vejledninger skal ske udenfor døren. Så virker det bedst for os andre. Vi kan stadig stille spørgsmål ved sandfærdigheden i en PCérs ideer hvis det er sket i hemmelighed, men hvis Soham har siddet og sagt det med hans lettere belærende ikke spilagtige stemme, så ved vi at det er uomtvistelig fakta og det godtages med det samme som sandhed.

Indkøb og solo.

Tænk over om ethvert lille indkøb af dit og dat er vigtigt for den samlede historie. Hvis Soham har planlagt en episode under indkøb af diverse camping grej, så skal han nok sige til og lade der ske noget. Ellers så siger vi bare hvad vi anskaffer og så er det det.

Håber at I er enige?

2 comments:

Anonymous said...

Jeg er klart enig i det du siger, at soham bør instruere mere, hvis han mener der er brug for det. Jeg tror virkelig på at det kan gi' noget rigtig godt til rolle spillet.

ang. reglspil eller rollespil. Det er en hårfin balance, og, hvor jeg i bund og grund er enig med dig; at vi skal spille mere rollespil, og gemme terninge slagene, syntes jeg blot, at vi skal huske på at prøve at spille vores roller mere klart. Både for vores egen skyld men også for de andres og historiens skyld.

/largu

Anonymous said...

Jeg er den sygeste rollespiller .. det må have været en anden jacob ... kan heller genkende det paladin ord ... jeg spillede en hellig sorianna søn 10 krydser i uskyld.